RAKAN-RAKAN BLOGGER





Sunday 27 January 2013

10 Jenis Kucing Mahal Yang Dicari - Siri Akhir

6. The Exotic Cat

 
The Exotic Shorthair mempunyai sifat lembut dan tenang dari Persia Sifat ingin tahu dan suka bermain, kucing ini mesra terhadap kucing dan anjing lainnya. Kucing ini jarang mengeluarkan bunyi. Kucing ini tidak suka ditinggalkan sendirian dan memerlukan kehadiran tuannya.
  
7. Savannah Cat


Kucing ini merupakan kacukan silang antara kucing liar dan kucing rumah. Savana umumnya dibandingkan dengan anjing dalam bab kesetiaan dan kucing ini juga akan mengikuti tuannya di sekitar rumah seperti juga anjing. Savana juga dapat dilatih untuk berjalan di atas tali, dan malah menyambut tetamu. Savana dilaporkan sebagai sangat sosial dan mesra dengan orang-orang baru dan kucing lain dan anjing. Ada ketika ia bersembunyi atau marah ketika melihat orang asing. Kucing ini sering belajar bagaimana untuk membuka pintu dan almari. Savana merupakan kucing yang tidak takut dengan air. Beberapa pemilik kucing juga suka mandi dengan kucing Savana.

 8. Burmese Cat

 
Burma dianggap sebagai kucing bulu pendek asing di Amerika Syarikat. Warna mata kucing ini adalah berwarna emas atau kuning. Badan ini dikenali kerana berkilau dengan satin finish. Seperti kebanyakan kucing berbulu pendek lain, ia tidak memerlukan rawatan tambahan.

9. Manx Cat

 
The Manx adalah jenis kucing yang mempunyai tulang belakang yang tinggi dan ekornya lebih pendek.
Manx dikatakan pemburu unggul dan dikenali untuk menangkap mangsa yang lebih besar seawal usia mudanya. Kucing ini sering dicari oleh petani sebagai kawalan ekologi masalah haiwan perosak seperti tikus. Kaki belakang Manx lebih panjang daripada kaki depan membuat kelebihan kucing ini berketrampilan yang kuat. Kucing Manx boleh ada dalam pelbagai warna, termasuk Tortoise-shell, Tabby, Calico, dengan semua warna bulu yang padat. Kepalanya yang berbentuk bulat dan mempunyai memek muka dan mata yang tajam serta hidung yang kecil adakalanya membuatnya kelihatan lucu!

10. Sphynx Cat 

  
The Sphynx (juga dikenali sebagai kucing Kanada Mexico ) adalah jenis kucing yang dikenali kerana kurangnya bulu. The Sphynx kelihatan seperti kucing berbulu tetapi tidak benar-benar berbulu. Tekstur kulit menyerupai kulit Chamois. Memandangkan Kucing sphynx suka berada kawasan yang panast, kucing ini suka menyelit pada haiwan atau manusia. Malah cenderung berpelukan dan tidur dengan tuannya di bawah selimut. Kurangnya bulu menjadikan kucing ini cukup sensitif pada sentuhan kulit .  Oleh kerana kurangnya bulu, Sphynxes memerlukan proses cuci biasa iaitu tidak memerlukan sabun kerana tidak ada bulu untuk menyerap minyak semulajadi di kulitnya. Sphynxes dikenali kerana sifatnya yang ekstrovert. Kucing ini menampilkan tahap tenaga yang tinggi, kecerdasan, rasa ingin tahu, dan kasih sayang untuk tuannya.

1 comments:

Anonymous,  17 April 2013 at 16:47  
This comment has been removed by a blog administrator.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Pasang Iklan Baris Dan Banner Di Setiap Posting Di dalam Blog Ini Dengan Hanya RM30 Sebulan. Hubungi admin...e-mail: aryatejajowo@gmail.com

ARKIB BLOG

TERKINI DALAM BLOG

POPULAR DALAM BLOG INI

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP